manuele_therapie

Manuele Therapie

Manuele Therapie is een behandelmethode die direct aangrijpt op de gewrichten van ons lichaam. Er zijn verschillende manuele therapie-methoden en dus ook verschillende opleidingen manuele therapie.
Onze praktijk is aangesloten bij de Vereniging van Manueel Therapeuten (de VMT) en de Nederlandse Vereniging voor Manuele Therapie (de NVMT).

De methode manuele therapie die Liliane Mandema in onze praktijk toepast is de "methode van der Bijl".
Centraal in deze vorm van manuele therapie staat het verbeteren van gewrichtsbewegingen in het hele lichaam. Omdat iedereen een eigen manier van bewegen heeft, wordt de therapie afgestemd op de bewegingen, zoals het lichaam die gewend is te maken. Tijdens de behandeling worden alle gewrichten van het lichaam bewogen op een zeer zachte, meestal pijnvrije manier. Er is absoluut geen sprake van "kraken"of "rechtzetten".

De behandeling wordt meestal na twee of drie weken herhaald. De periode tussen twee behandelingen is noodzakelijk om het lichaam de tijd te geven om anders te gaan bewegen.
Na twee of drie behandelingen wordt gekeken of er voldoende verbetering is opgetreden. Als er geen verandering is opgetreden wordt de behandeling gestopt. Zelden zijn er meer dan acht behandelingen noodzakelijk.

De vorm van manuele therapie welke door Friso Postma en David Turenhout toegepast worden, zal net als de hiervoor beschreven vorm tot doel hebben de functie van de gewrichten te verbeteren en de houding & beweging in huishouding, werk en recreatie.

Tijdens de behandeling maakt de manueel therapeut gebruik van specifieke bewegingen in de gewrichten. De manueel therapeut probeert opgeheven bewegelijkheid te herstellen of teveel aan beweging te stabiliseren door middel van training. Soms vult de manueel therapeut deze behandeling aan met manipulaties (High Velocity Thrust Techniques, in de volksmond ook wel "kraken" genoemd). De gewrichten worden dan wat sneller bewogen. Daarbij kan een knappend geluid gehoord worden. De meeste patiĆ«nten ervaren dit als een kortstondig vreemd gevoel, maar vinden het over het algemeen niet pijnlijk.

manuele therapie LWKManuele therapie is in principe toepasbaar voor alle klachten die met het bewegen van het lichaam te maken hebben. Enkele voorbeelden zijn: rugklachten, nekklachten, knieklachten en schouderklachten; maar ook hoofdpijn, whiplash, tennisarm, etc.

Soms kan er wat vermoeidheid, hoofdpijn, misselijkheid, spierpijn of enige verheviging van de klachten optreden in de eerste paar dagen na de behandeling. Deze reacties zijn van voorbijgaande aard en zijn normaal.
De behandeling wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Raadpleeg daarvoor de polisvoorwaarden.

De Manueel Therapeuten in onze praktijk zijn Liliane Mandema, Friso Postma en David Turenhout.